List Pendaki 7 Summiters Indonesia Asal Negeri Jiran Kembali Bertambah.

Kembali list para pendaki yang berhasil menyelesaikan pendakian The Seven Summits Of Indonesia bertambah. Kali ini pendaki asal negara Jiran Malaysia menambah daftar pendaki dari negara tersebut yang berhasil mendaki tujuh puncak tertinggi di tujuh pulau/kepulauan besar Indonesia.

Adalah Norhisham Ismail, bapak dari tiga orang anak ini menyelesaikan circuit 7 summits Indonesianya pada tanggal 9 Agustus 2024 di puncak Carstensz Pyramid, pulau Papua. Dia berhasil menyelesaikan nya dalam kurun waktu delapan tahun, dengan memulainya dari puncak Anjani, Gunung Rinjani pada tanggal 15 Agustus 2016.

“Pada awalnya,saya tidak tahu akan kewujudan 7 summit indonesia, setelah pendakian Semeru saya sepatutnya pergi ke Kerinci pada tahun 2017,ketika itu terpaksa di batalkan atas sebab kerja. Kerana itu saya terbaca satu informasi berkenaan Carstensz, Ya satu perkara mustahil ni saya katakan. Dalam senarai itu terlihat adanya puncak Kerinci, sedangkan Rinjani dan Semeru sudah saya selesaikan. Bermula dari detik itu, saya sudah ada misi/target bahawa saya mahukan 7 summit walaupun saya kata Carstensz itu mustahil buat saya. One day dengan Izin Nya”. Ujar Norhisham dengan logat melayunya menjawab pertanyaan bagaimana dia mengetahui tentang 7 summits Indonesia.

Norhisham sangat terkesan dengan pemandangan yang dia jumpai di Gunung Binaya serta pengalaman yang dia dapat selama melakukan pendakian disana, namun untuk gunung yang lain terutama Carstensz dia menjelaskan;

“Namun Cartensz berbeza, dia punya satu impak yang berbeza dari mana-mana 7 summit itu sendiri, kerana ada duit, ada kesihatan namun tiada masanya pula, ada kesihatan, ada masanya namun tiada duitnya ada masanya, ada duitnya namun tiada kesihatanya. Maka itu dengan izin Nya, kita merancang tuhan yang menentukan, kita pasti sampai di Puncak Carstemsz tepat pada masanya. Rasa masih bermimpi lagi saya sampai di sana”. Terang Norhisham masih dengan logat Melayu Malaysianya.

Norhisham mengaku tidak mendapat kendala apapun saat proses dia mendaki ke tujuh puncak tersebut, semua lancar tanpa halangan.

Saat ini sudah tiga orang pendaki Malaysia yang menyelesaikan sirkuit tujuh puncak ini dan tercatat di list The Seven Summits Indonesia.